استفاده از LiFi به جای WiFi

استفاده از LiFi  به جای WiFi

استفاده از LiFi  به جای WiFi
از زمانی که وای فای به بازار آمد، دنیای آنلاین ما و دسترسی ما به اینترنت را بسیار تحت شعاع قرار دارد و به طبع برای بسیاری از کاربران از اینترنت همراه بهتر و به صرفه تر بود. حال تکنولوژی جدید به نام لای فای ظهور کرده است که در آن به جای استفاده از امواج رادیویی از طیف نور مرئی استفاده می شود و سرعتی ۱۰۰ برابری سرعت کنونی را در دسترسی به اینترنت ارائه می دهد.
شبکه ی وای فای از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می کند، پهنای باند محدودی دارد و اگر چند دستگاه هم زمان به یک شبکه ی وای فای وصل باشند، به راحتی ممکن است مشکلاتی از قبیل افت سرعت پیش بیاید. وای فای در برابر نفوذ هکرها هم آسیب پذیر است؛ به ویژه اگر امواج شبکه ی وای فای  شما، فراتر از محدوده ی خانه یا دفتر کارتان برود و غریبه ها هم بتوانند به این امواج دسترسی داشته باشند. دیگر این که با افزایش تعداد دستگاه هایی که می توانند به وای فای وصل شوند، امکان تداخل امواج بیشتر و بیشتر می شود.
لای فای چیست؟
به نظر می رسد  (LiFi) یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی وای فای باشد. لای فای ( کوتاه شده ی اصطلاح Light Fidelity است)، برای انتقال اطلاعات به صورت بی سیم، از نور به جای امواج رادیویی استفاده می کند. سخت افزار موردنیاز این فناوری هم، ظاهرا نیمه رساناهایی هستند که برای تولید لامپ های ال ای دی معمولی کاربرد دارند. ممکن است کمی عجیبب به نظر رسد،اما با بهره گیری و تشخیص تغییرات در میزان روشنایی (مثلا با روشن و خاموش شدن های لامپ های ال ای دی با سرعت بسیار بالا و به صورت برنامه ریزی شده)، می توان اطلاعاِت دو دویی تولید و سپس این اطلاعات را از طریق دستگاهی مجهز به گیرنده ی مناسب دریافت کرد. نتیجه این که با استفاده از این روش، می توان لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند را به اینترنت متصل کرد. برخی آزمایش ها نشان می دهد سرعت انتقال اطلاعاتی که این فناوری در اختیار ما می گذارد، می تواند به چیزی حدود ۱۰ گیگابایت برسد ۲۵۰ بار بیشتر از پنهای باند معمولی ما است.
وای فای(WiFi) مخفف Wireless Fidelity و لای فای(LiFi)مخفف Light Fidelity است.کارکرد لای فای و وای فای بدین گونه است که LiFi داده ها را به وسیله نور و با کمک لامپ های ال ای دی (LED) منتقل می کند. لای فای (LiFi) یک سیستم ارتباطی قابل مشاهده نور (VLC) است که ارتباطات بیسیم را در سرعت بسیار بالایی حمل می کند  LiFi و از لامپ های معمولی LED استفاده می کند.
وای فای و لای فای از نظر الکترومغناطیسی به یکدیگر شباهت دارند اما وای فای از امواج رادیویی استفاده می کند در حالی که LiFi با نور مرئی اجرا می شود.سیگنال های LiFi نمی توانند از طریق دیوار عبور کنند بنابراین برای استفاده از این فناوری به طور کامل باید لامپ های LED که قادر به این کار هستند در همه جای خانه نصب شوند. لازم به ذکر است برای متصل بودن و استفاده، لامپ ها باید پیوسته و حتی در طول روز روشن باشند.
این پروژه ادعا می کند که محدوده اتصال را با استفاده از قدرت کمتری دوبرابر می کند. به همین دلیل برای دستگاه هایی که از باتری استفاده می کنند مانند ساعت های هوشمند،گوشی های هوشمند و در آینده دستگاه های اینترنت اشیا مانند حسگرها و برنامه های هوشمند مناسب است.
  LiFi به غیر از سرعت بسیار خوبی که دارد، با انتقال داده در سطوح بالاتر و حتی با دستگاه های بیشتر برای اتصال می تواند تاثیر بزرگی در اینترنت اشیا داشته باشد.
با توجه به محدوده کم LiFi نسبت به وای فای این تکنولوژی جدید از وای فای امن تر است چرا که از دیوار ها عبور نمی کند و دیگر نگرانی زیادی بابت استفاده مخفیانه از اینترنت خود نخواهید داشت.
هم اکنون نیز بسیاری از ما از این فناوری استفاده می کنیم. دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون، در واقع از نوعی بسیار ابتدایی از فناوری لای فای بهره می گیرد. به گفته ی پروفسور هاس، کنترل ها به یک لامپ ال ای دی مادون قرمز مجهزند که وقتی روشن و خاموش می شود، مسیر کم سرعتی برای انتقال اطلاعات ایجاد می کند، اما با ایجاد چندهزار عدد از این رشته ها (مثل آنچه در لای فای اتفاق می افتد)، می توان به سرعت بالایی  در انتقال اطلاعات دست یافت؛ «طیف نور مرئی ۱۰ هزار بار بزرگ تر از طیف امواج رادیویی است. این یعنی لای فای منبعی بزرگ یا لوله ی بزرگی است که می توان از طریق آن، اطلاعات را جابه جا کرد.»
در دومین نسل از فناوری های ارتباطی، فاصله ی بین برج های مخابراتی حداکثر ۳۵ کیلومتر بود، اما در فناوری ۴G  فاصله ی برج ها باید چیزی بین دویست تا پانصد متر باشد.وقتی نوبت به ۵G  می رسد این فاصله باید به ۵۰ متر تقلیل یابد. حال شهری را تصور کنید که هر پنجاه متر، یک برج مخابراتی دارد، برج هایی که برای دسترسی به امواج ارتباطی ضروری اند، اما اگر یک سیستم نوردهی شهری داشته باشید و لامپ ها را با لامپ های ال ای دی جایگزین کنید، آن وقت به چنین چیدمانی از برج های مخابراتی نیاز ندارید. در عین حال، استفاده از لامپ های ال ای دی به عنوان وسیله ای برای انتقال اطلاعات، در کاهش مصرف انرژی نیز موثر است. با چنین شیوه ای، می توانید از نور موجود برای انتقال اطلاعات بهره بگیرید.
در اثر احداث و نگهداری این برج‌های مخابراتی هزینه‌ها و انرژی‌های زیادی مصرف خواهد شد که با لای فای دیگر نیازی نیست برج‌های مخابراتی به این صورت و با این فاصله از یکدیگر قرار بگیرند؛ پس بالطبع شاهد کاهش هزینه و مصرف انرژی نیز خواهیم بود.
لای‌فای در کنار وای فای، به کمک پیاده‌سازی اینترنت اشیا می‌آید، بدین‌صورت که دانلود اطلاعات بر روی لای فای و آپلود اطلاعات بر روی وای فای صورت می گیرد؛ بنابراین لای فای با تمام مزایای خوبی که دارد، به‌تنهایی و بدون حضور وای فای نمی‌تواند گردش اطلاعات را به‌خوبی در بین دستگاه‌های اینترنت اشیا انجام دهد. این دو فناوری به موازات یکدیگر می‌توانند زمینه مناسبی را برای پیاده‌سازی اینترنت اشیا فراهم کنند.
مشکلات لای فای
لای فای در فضای بیرونی نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد چرا که نور آفتاب در عملکرد آن مشکل ایجاد خواهد کرد. اتصالات لای فای در محل هایی که نور را از خود عبور نمی دهند قطع می شوند و توانایی نفوذ در این مناطق را ندارند.
لای فای در حال حاضر این مزیت را دارد که از قبل بستر آن در خانه ها و ساختمان های سراسر دنیا (چراغ ها و روشنایی ها) آماده است، برای متقاعد کردن مصرف کنندگان اینترنت به این که از این به بعد به جای وای فای از لای فای استفاده کنند باید یک دلیل قانع کننده به آن ها داد که یکی از این دلایل متقاعد کننده می تواند هزینه ارزان استفاده از این تکنولوژی باشد.
مساله دیگری که در سر راه همه گیر شدن استفاده از تکنولوژی لای فای وجود دارد، نصب مدارهای اضافی مورد نیاز به لامپ های ال ای دی است که اتصال لای فای را امکان پذیر می کند که این مساله باید توسط تولیدکنندگان چراغ ها و روشنایی ها مورد توجه قرار بگیرد.
در نتیجه میتوان گفت که می توان از این دو ابزار به صورت همزمان ترکیبی فوق العاده ای به وجود آورد. لای فای  در مقایسه با وای فای می تواند اطلاعات را بسیار سریع تر و امن تر با مصرف پایین تر منتقل کند.

 



نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.